برگزاری دوره دانش افزایی و آموزشی با عنوان "حقوق پتنت؛ روند ثبت اختراع، جستجو و تحلیل پتنت"

04 12 2020
کد خبر : 3941315
تعداد بازدید : 188

دوره دانش افزایی و آموزشی با عنوان "حقوق پتنت؛ روند ثبت اختراع، جستجو و تحلیل پتنت"  توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاریرمعاونت پژوهش و فناوری ی دانشگاه گیلان ، با تدریس دکتر حسن علم خواه  با ۹۰ نفر از اعضای هیات علمی و کارکنان و دانشجویان دکتری  و پژوهشگران در  تاریخ ۵ آدر ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

ایشان با طرح این پرسش که آیا می دانبد باافشای ناخواسته اطلاعات اختراع، شانس ثبت اختراع را از این خواهید برد؟ بحث خود را آعاز نمودند. که افشا سازی  نیز از طریق  چاپ مقاله، ارائه در کنفرانس و رونمایی محصول صورت میگیرد.

ایشان مزایای ثبت اختراع را شامل ایجاد موقعیت رقابتی در  بازار، بازگشت سرمایه و تحصیل سود، دسترسی به بازارهای جدید، کاهش خطر تجاوز به حقوق و ایجاد تصویر مثبت برای شرکت  می باشد. اختراع ثبت شده (پتنت) به مالک آن حق اتحصاری می دهد تا از:ساخت، استفاده، عرضه برای فروشرو واردات.

ثبت اختراع شرایطی دارد که شرایط چهارگانه آن شامل: جدید بودن، کاربرد صنعتی شدن، گام ابتکاری و افشاء اختراع  می باشد.

دکتر علم خواه مراحل  ثبت اختراع را آماده سازی ( شرح اختراع، پیش نویس پتنت،) تشکیل پرونده( بررسی شکلی، جستجو ، انتشار و بررسی ماهوی) اطلاعات پتنت، نگهداری  ) رصد، تمدید و اعمال حق)  را ذکر کردند.

ایشان در خصوص هزینه های ثبت اختراع داخلی  اشاره به  این‌موارد کردند: هزینه وکیل( اختیاری)، هزینه تشکیل پرونده، هزینه داوری و ارزیابی  هزینه آگهی روزنامه رسمی، هزینه شارژ اختراع.

در جستجوی پتنت اهدافی در نظر گرفته شده است از جمله: جلوگیری از انجام تحقیقات تکراربی، صرفه جویی در هزیته های پژوهش و تحقیقات، شروع حرکت از یک گام جلو تر، محل مناسب برای کشف ایده های پژوهشی، جستجوی پیشینه اختراع با هدف ثیت بین المللی، امکان حل مشکلات موجود در صنعت ، رصد فناوری و شناسایی صاحبان تکنولوژی، امکان کشف دانش فنی در قالب مهندسی معکوس‌.

از سوی دیگر، کاربرد صنعتی دانش، قابل اجرا بودن، شرح دقیق داشتن، ساختار واحد داشتن، دسترسی آسان داشتن، طبقه بندی استاندارد بین المللی، مرجع بودن و گستردگی داشتن  و ... از ویژگی  اطلاعات پتنت ها می باشند.

دکتر علم خواه در ادامه دسته بندی بانک های اطلاعاتب پتنت ها را در سطح ملی( مثال: اداره ثبت اختراعات امریکا) در سطح منطقه ای (مثال: اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا) سطح بین المللی( مثال: بخش اختراعات سازمان جهانی مالکیت فکری) سطح جهانی( به صورت رایگان و حرفه ای ) ذکر کردند.

همچنین ایشان به صورت مفصل ،عملی و کاربردی نحوه جستجوی پتنت را در قالب نمونه های مثالی  آموزش دادند.

 


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب