سوالات متداول

سوالات متداول در حوزه مالکیت فکری و ثبت اختراع

 

آیا همه متقاضیان باید اطلاعات مربوط به قسمت حق تقدم را وارد نمایند؟

فقط متقاضیانی که طرح/ اختراع/ علامت خود را در خارج از ایران به ثبت رسانده اند و یا درخواست ثبت داده اند می توانند از حق تقدم استفاده نماینددر غیر این صورت بدون وارد نمودن اطلاعات این فرم باید دکمه ثبت اطلاعات پایه را کلیک نمایند. ( توضیحات کامل در مورد حق تقدم در راهنمای ثبت اظهارنامه موجود می باشد)

 

بعد از ثبت اظهارنامه به صورت الکترونیکی آیا متقاضی باید در اداره برای پیگیری حاضر شود ؟

خیر، جهت پیگیری اظهارنامه و مشاهده نوبت بررسی از طریق همان حساب کاربری می بایست اقدام نماید. پس از ورود به حساب کاربری با کلیک بر روی شماره اظهارنامه مورد نظر ، گزینه " گردش کار پرونده" را انتخاب نمایید.کلیه اقدامات در این بخش ثبت می گردد. همچنین پس از ثبت الکترونیکی اظهارنامه و ضمائم آن، اقدامات انجام شده از طریق نامه الکترونیکی(e-mail) و پیام کوتاه (sms)  به متقاضی( دریافت کننده ابلاغ ) ابلاغ و اعلام خواهد شد. درصورتی که در متن ابلاغ در خواست حضور فیزیکی از متقاضی شده باشد ، حضور بلامانع است.

 

مدارک مورد نیاز زمان دریافت اصل گواهینامه اضافه کالا/خدمات/طبقات (بعد از انتشار آگهی دوم)

اصل روزنامه رسمی منتشره بر اساس آگهی دوم (آگهی رسمی ثبت اضافه کالا و خدمات و طبقات)
اصل گواهینامه ثبت علامت ( که بر اساس آن اظهارنامه اضافه کالا / خدمات / طبقات تنظیم شده است)

 

مدارک مورد نیاز زمان دریافت اصل گواهینامه تغییر علامت (بعد از انتشار آگهی دوم)

اصل روزنامه رسمی منتشره بر اساس آگهی دوم (آگهی رسمی ثبت تغییر علامت تجاری)
 اصل گواهینامه ثبت علامت (که بر اساس آن اظهارنامه تغییر علامت تنظیم شده است)

 

بعد از پرداخت هزینه انتشار آگهی و انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور چه اقدامی می بایست انجام داد؟

1- با توجه به مکانیزه شدن فرایند ها، بعد از پرداخت هزینه و انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی کشور ، نیازی به ارسال تصویر روزنامه رسمی آگهی تقاضا نیست، چرا که سیستم به صورت اتوماتیک ، 31 روز پس از انتشار آگهی (در صورت عدم اعتراض به آگهی) ابلاغیه پذیرش صادر نموده و در آن مبلغ هزینه ثبت نهایی را اعلام می نماید. لذا لازم است از تاریخ انتشار آگهی در روزنامه رسمی به مدت 35 روز به صورت مستمر به بخش خلاصه پرونده مراجعه نموده تا از اعتراض به آگهی و یا صدور ابلاغیه پذیرش مطلع گردید.

 2-بعد از مشاهده مبلغ حق الثبت در ابلاغیه پذیرش (در خلاصه پرونده قابل مشاهده است) ، از طریق سایت قسمت ثبت انوع درخواست با موضوع پرداخت هزینه حق الثبت ، اقدام به پرداخت نمایید.

 3-بعد از مشاهده آگهی رسمی در خلاصه پرونده ، نسبت به پرداخت هزینه جهت انتشار آگهی در روزنامه رسمی کشور از طریق سایت روزنامه رسمی (www.rrk.ir) اقدام نمایید

 

نحوه افزایش اعتبار خدمات مبنی بر محتوا جهت دریافت پیامک های اطلاع رسانی مالکیت معنوی (خرید بسته محتوایی) به چه صورت می باشد؟

کاربران همراه اول :
از طریق خط همراه اول کد دستوری #80* (ستاره هشتاد مربع) را شماره گیری نموده و گزینه «1. افزایش اعتبار» را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب گزینه "افزایش اعتبار"، از بین بسته‌های پیشنهادی مبلغ مورد نظر خود را برای اعتبار خدمات مبتنی بر محتوا انتخاب نمایید.
کاربران ایرانسل:
از طریق مراجعه به بخش اعتبار محتوا در اپلیکیشن «ایرانسل من» و یا شماره‌گیری کد دستوری #11*555* ، بسته ویژه محتوایی را خریداری نمایید.

 

در صورت عدم پرداخت هزینه اعتبار سالانه اختراع(قسط اختراع) چه کار باید کرد؟

اقساط سالیانه اختراع، حداکثر تا 6 ماه بعد از تاریخِ سررسید قابل پرداخت می باشند و بعد از آن به صورت سیستماتیک امکان پرداخت سلب شده و گواهینامه اختراع مطابق ماده 16 قانون ثبت اختراعات مصوب 1386/8/7 فاقد اعتبار تلقی می گردد در این خصوص قانونگذار هیچگونه تبصره یا استثنائی قائل نشده و در هر صورت بواسطه عدم پرداخت اقساط در موعد مقرر، اختراع از درج اعتبار ساقط می گردد.

 

پس از دریافت پیامک مبنی بر صدور ابلاغیه یا آگهی یا هر نوع اطلاع رسانی دیگر، چگونه می توان پیگیر امور بود؟

تمامی اتفاقاتی که بر روی پرونده رخ میدهد در بخش گردش کار پرونده (به آدرس ذیل) قابل رویت می‏باشد. شما میتوانید مطابق اعلام و یا درخواست اداره اقدام نمایید.
 ipm.ssaa.ir ===>  وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ===> انتخاب شماره اظهارنامه ===> انتخاب گزنه "گردش کار پرونده"
تذکر: در صورت نیاز به هر گونه مکاتبه با اداره میتواند از بخش "نامه درخواست" (به آدرس ذیل) اقدام نمایید.
ipm.ssaa.ir ===>
وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ===> انتخاب شماره اظهارنامه ===> انتخاب گزنه "نامه درخواست"

 

امکان مشاهده صفحه پرداخت اینترنتی نیست یا امکان ورود به صفحه دریافت کننده ابلاغ ها نمی باشد

مشکل از مرورگر رایانه شماست لطفا از مرورگر فایرفاکس نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.

 

در خصوص مشاهده پیغام "شما تنها می توانید اظهارنامه ای را ثبت نمایید که خود شما به عنوان شخص در اظهارنامه ثبت شده باشد " چه اقدامی باید انجام شود؟

در بخش اطلاعات اشخاص اطلاعات خود را به عنوان شخص جدید ثبت نمایید و سمت خود را در پرونده انتخاب نموده سپس از دکمه ثبت موقت استفاده نمایید .

در صورتی که یکی از مالکین دانشگاه باشد، اظهارنامه به چه صورت  باید تکمیل گردد؟

بعد از ورود اطلاعات مربوط به دانشگاه در بخش مالکین، در بخش نماینده قانونی، نوع نماینده قانونی را "وکیل رسمی" انتخاب نموده و مشخصات شخص معرفی شده از سوی دانشگاه را در آن بخش وارد نموده و در قسمت ضمائم معرفی نامه (نامه ای از سوی دانشگاه که شخص را به عنوان نماینده تایید می نماید) را به عنوان "وکالتنامه معتبر برای شخص مورد نظر" پیوست نمایید. همچنین در خصوص روزنامه تاسیس نیز، مجوز تاسیس دانشگاه را پیوست نمایید.

 

هنگام مواجه با پیغام"دریافت کننده ابلاغ الزاما می بایست مقیم ایران باشد."چه اقدامی می بایست کرد؟

لطفا در صفحه مالکین، اقامتگاه همه مالکان را مجدد وارد نموده و سپس گزینه ثبت اطلاعات و بعد از آن گزینه ثبت موقت را انتخاب نمایید.

 

نحوه پرداخت اقساط از طریق سایت چگونه است؟

1-مراجعه حضوری جهت به روز کردن پرونده در خصوص اقساط پرداخت شده و همچنین دریافت شماره اظهارنامه و رمز اینترنتی
2-ورود به سایت و انتخاب گزینه ثبت انواع درخواست
3-تکمیل متن درخواست(نامه ای خطاب به اداره در خصوص پرداخت قسط مورد نظر)
4- کلیک بر روی دکمه" ادامه ثبت"
5-
بازبینی اطلاعات و تایید اطلاعات
6-پرداخت هزینه و دریافت شماره مکانیزه
توجه: شایان ذکر است با هر بار پرداخت، امکان پرداخت یک قسط میسر می گردد.

 

در خصوص مشاهده پیغام " کد پستی شما قابل استعلام نیست ....." چه اقدامی می بایست انجام شود؟

کد پستی که در سامانه ثبت شرکت ها برای شما ثبت شده است نامعتبر می باشد
با مراجعه به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به آدرس http://ilenc.ir کد پستی درج شده را یادداشت نمایید
و از اداره پست محل خود صحت آن را بررسی نمایید
همچنین می توانید از طریق سایت https://epostcode.post.ir/postcode صحت کدپستی خود را از طریق گزینه یافتن کد پستی بررسی نمایید

 

در صورتیکه پس از وارد نمودن صحیح کد امنیتی ، سامانه پیغام کد امنیتی صحیح نمی باشد را نمایش داد ، چه اقدامی انجام دهیم؟

لطفا history مرورگر خود را به صورت کامل پاک نمایید
با توجه به اینکه پاک کردن history در خصوص مرورگر ها متفاوت می باشد می توانید نحوه پاک کردن history (تاریخچه) را از طریق google جستجو نمایید

 

آیا همه متقاضیان باید اطلاعات مربوط نماینده قانونی را وارد نمایند؟

متقاضیانی که وکیل دادگستری و یا وکیل حقوقی دارند اطلاعات مربوط به این قسمت را وارد نمایند.توجه داشته باشید با وارد نمودن اطلاعات مربوط به نماینده قانونی متقاضی باید وکالت نامه را نیز جزء مدارک، پیوست نماید.لازم به ذکر است چنانچه مالک ، شخص حقوقی باشد اضافه کردن نماینده قانونی اجباری است. در مورد شرکت ها و موسسات حقوقی نماینده قانونی می تواند یکی از افراد دارای حق امضاء نیز باشد.

 

آیا امکان تغییر اطلاعات اظهار نامه از طریق گزینه "ویرایش اظهارنامه" وجود دارد؟

تا قبل از ثبت نهایی امکان تغییر اطلاعات اظهارنامه وجود دارد و با کد رهگیری می توانید اظهارنامه را بازیابی و ویرایش نمایید ولی پس از دریافت شماره اظهار نامه به هیچ عنوان تغییر در مفاد اظهار نامه امکان پذیر نمی باشد، مگر از طریق ثبت انواع درخواست.

 

علت عدم دریافت Email پس از دریافت sms؟

الف : ممکن است آدرس الکترونیکی خود را صحیح وارد ننموده اید
ب : ممکن استEmail ارسالی از سوی اداره کل، به جای درج در Inbox، در قسمت Mailbox, Spam شما قرارگرفته باشد.

 

در هنگام ورود اطلاعات اشخاص حقیقی پیغام « بر طبق استعلام ..... » نمایش داده میشود، چه اقدامی می بایست انجام داد؟

وارد حساب کابری شخص حقیقی گردید
گزینه مشاهده اطلاعات حساب کاربری را انتخاب نمایید
دکمه " استعلام مجدد " را انتخاب نمایید و سپس گزینه ذخیره را کلیک نمایید

 

در خصوص مشاهده پیغام "اطلاعات شناسنامه شما صحیح نمی باشد " چه اقدامی می بایست انجام شود؟

مشخصات را عینا، همانند کارت ملی تایپ نمایید.‏??ضمنا سیستم بین "آ" و "ا" تفاوت قائل است بین "اله" و "الله" و "ئی" و "یی" و از این قبیل موارد. فاصله بین کلمات دقت نمایید ?مانند محمدرضا و محمد رضا???

 

در خصوص مشاهده پیغام "کد پستی وارد شده صحیح نمی باشد " چه اقدامی می بایست انجام شود؟

از اداره پست پیگیری نمایید و از صحت کد پستی خود مطمئن شوید
و یا از طریق لینک ذیل کدپستی خود را بررسی نمایید
https://epostcode.post.ir/postcode

 

آیا با دریافت کد رهگیری، ثبت اظهار نامه به پایان رسیده است؟

خیر .دریافت کد رهگیری به منزله ثبت اظهارنامه نمی باشد. در صورت دریافت شماره اظهارنامه ، ثبت به پایان رسیده است. پس از دریافت کد رهگیری باید مدارک مورد نیاز به پرونده ضمیمه شود و سپس اطلاعات بازبینی شود و پس از آن پرداخت هزینه به صورت اینترنتی انجام شود و شماره اظهارنامه دریافت گردد.

 

در هنگام ورود اطلاعات اشخاص حقوقی پیغام « بر طبق استعلام از سامانه ملی اشخاص حقوقی کشور نام وارد شده برای شناسه ملی نادرست است نام صحیح .... است » نمایش داده میشود، چه اقدامی می بایست انجام داد؟

وارد حساب کابری شخص حقوقی گردید
گزینه مشاهده اطلاعات حساب کاربری را انتخاب نمایید
دکمه " استعلام مجدد " را انتخاب نمایید و سپس گزینه ذخیره را کلیک نمایید

 

نام کاربری و رمزعبور ارسال نشده است .چه اقدامی می بایست انجام داد؟

نام کاربری همان شماره ملی یا شناسه ملی شخص ثبت نام کننده است
در خصوص رمز عبور نیز از گزینه فراموشی رمز عبور در همان صفحه اقدام نمایید.
نحوه دریافت رمز حساب کاربری از طریق شماره همراه :
1-
ارسال عدد 5 به سرشماره 201212 جهت عضویت در سامانه پیامکی اطلاع رسانی سازمان ثبت املاک و اسناد کشور (بعد از ارسال عدد 5 پیامکی جهت تایید ثبت نام دریافت خواهید نمود)
2- خرید بسته محتوایی از اپراتور مربوطه (لطفا بعد از خرید بسته منتظر دریافت پیامک فعال سازی از اپراتور خود باشید)
3- مراجعه به آدرس ipm.ssaa.ir
4-
انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور
5- انتخاب نحوه دریافت رمز از طریق شماره همراه
6- درج شماره همراه مندرج در حساب کاربری (همان شماره همراهی که در زمان ثبت نام ، در سامانه درج نموده اید)
7- انتخاب دکمه ارسال
***توجه**** در صورت عدم دریافت پیامک از طریق ایمیل ثبت نامی نیز قادر به دریافت رمز می باشید

 

برای گرفتن گواهی نامه (ورقه اختراع ) چه اقدامی لازم است ؟

پس از چاپ و انتشار آگهی ثبت اختراع در روزنامه رسمی کشور متقاضیان (مالکین و مخترعین اختراع ) باید به همراه روزنامه رسمی که آگهی در آن به چاپ رسیده است و حاضر گردیده و پس از امضاء ذیل دفاتر ثبتی برای گرفتن ورقه اختراع اقدام نمایند

در صورتیکه متقاضی و مالکین چندین نفر باشند باید همگی برای امضاء ذیل دفاتر در اداره حاضر شده یا اینکه به احدی از مالکین وکالت محضری رسمی ارائه دهند که در آن به اخذ گواهی نامه ثبت اختراع مورد تقاضا تصریح شده باشد و در غیر اینصورت باید کلیه متقاضیان در اداره حاضر شوند .

 

بعد از دریافت پاسخ از مرکز ذی صلاح چه اقدامی باید انجام داد؟

پاسخ استعلام را از طریق سایت، قسمت ثبت انواع درخواست (با موضوع "ارسال پاسخ استعلام مرجع ذی صلاح استعلام") برای اداره ثبت اختراعات ارسال نمایید

iripo.ssaa.ir ===> " خدمات الکترونیک" ===> "انتخاب اداره ثبت اختراعات " ===> "ثبت انواع درخواست"
===>
وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز شخصی ===> انتخاب "ارسال پاسخ استعلام مرجع ذی صلاح استعلام" از قسمت "موضوع درخواست"
===> "
ادامه ثبت " ===> پیوست تصویر پاسخ استعلام در بخش بارگذاری ضمائم ===>"بازبینی و تایید اطلاعات" ===>"دریافت شماره مکانیزه"

لازم به ذکر است در صورتیکه که مرجع با اداره ثبت اختراعات ارتباط الکترونیکی دارد نیاز به ارسال پاسخ استعلام توسط متقاضی نمی باشد. نوع ارتباط مرجع با اداره در بخش " لیست مراجع استعلام" در صفحه اصلی سایت بخش خدمات الکترونیک اداره ثبت اختراعات مشخص شده است

 

نحوه پرداخت هزینه اظهارنامه اختراع به چه صورت می باشد؟

برای اظهارنامه ها با مالک ایرانی ،در مرحله چهار ثبت اظهارنامه الکترونیکی، هزینه مربوطه توسط سیستم محاسبه و صرفا از همانجا، پرداخت بصورت اینترنتی امکان پذیر است.
تذکر : با تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب میتوان پرداخت را انجام داد.
در مورد متقاضیان غیر ایرانی کـه در اجـرای مقررات کنوانسیون پـاریس ، تقـاضـاهـای خـود را مستقیمـاً تسلیم مرجع ثبت (اداره ثبت اختراعات اداره کل مالکیت صنعتی) می نمایند ، می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده درجدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی در بانک ملی بپردازند.

 

آیا  برای پیگیری پرونده  و اطلاع از روند انجام کار اظهارنامه اختراع نیاز به مراجعه حضوری است ؟

خیر متقاضیان می توانند با ورود به حساب کاربری خود و انتخاب اظهارنامه مورد نظر از لیست اظهارنامه ها و مشاهده گردش کار پرونده، از وضعیت پرونده خود آگاهی یابند. در صورت نیاز به حضور حتما از طریق پیام کوتاه و یا ابلاغیه اطلاع رسانی خواهد شد.
ورود به پورتال مرکز مالکیت معنوی؟ (iripo.ssaa.ir) انتخاب گزینه « ورود اعضا » ؟  ورود به سامانه با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ؟ انتخاب اظهارنامه مربوطه؟ انتخاب گزینه گردش کار پرونده

 

چرا امکان مشاهده صفحه پرداخت اینترنتی نیست یا امکان ورود به صفحه دریافت کننده ابلاغ ها نمی باشد؟

مشکل از مرورگر رایانه شماست لطفا از مرورگر فایرفاکس نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.

 

نحوه پرداخت هزینه اظهارنامه طرح صنعتی به چه صورت می باشد؟

برای اظهارنامه ها با مالک ایرانی، در مرحله چهار ثبت اظهارنامه الکترونیکی، هزینه مربوطه توسط سیستم محاسبه و صرفا از همانجا، پرداخت بصورت اینترنتی امکان پذیر است.
تذکر : با تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب میتوان پرداخت را انجام داد.
در مورد متقاضیان غیر ایرانی کـه در اجـرای مقررات کنوانسیون پـاریس ، تقـاضـاهـای خـود را مستقیمـاً تسلیم مرجع ثبت (اداره ثبت طرح های صنعتی اداره کل مالکیت صنعتی) می نمایند ، می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده درجدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی در بانک ملی بپردازند.

 

امکان مشاهده صفحه پرداخت اینترنتی نیست یا امکان ورود به صفحه دریافت کننده ابلاغ ها نمی باشد

مشکل از مرورگر رایانه شماست لطفا از مرورگر فایرفاکس نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.

 

نحوه پرداخت هزینه اظهارنامه علائم تجاری به چه صورت می باشد.

برای اظهارنامه ها با مالک ایرانی، در مرحله چهار ثبت اظهارنامه الکترونیکی، هزینه مربوطه توسط سیستم محاسبه و صرفا از همانجا، پرداخت بصورت اینترنتی امکان پذیر است.
تذکر : با تمامی کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب میتوان پرداخت را انجام داد.
در مورد متقاضیان غیر ایرانی کـه در اجـرای مقررات کنوانسیون پـاریس ، تقـاضـاهـای خـود را مستقیمـاً تسلیم مرجع ثبت (اداره ثبت علائم اداره کل مالکیت صنعتی) می نمایند ، می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده درجدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی در بانک ملی بپردازند.

 

منظور از وضعیت "در انتظار تایید حساب کاربری" چیست؟

در صورتیکه اظهارنامه ای را در وضعیت در "انتظار تایید حساب کاربری" مشاهده می نمایید بدین معناست که یکی از اشخاص اظهارنامه (مالک یا نماینده قانونی یا مخترع طراح یا ...) حساب کاربری خود را فعال ننموده است . جهت اطلاع از اینکه چه شخصی حساب کاربری خود را فعال ننموده است شخص ثبت کننده اظهارنامه، با کلیک بر روی شماره اظهارنامه، در کارتابل خود می تواند از این موضوع مطلع گردد.

 

وضعیت " در انتظار تایید مدارک توسط دفترخانه" در خصوص نامه درخواست به چه معناست؟

در صورتیکه در هنگام ثبت درخواست(نامه وارده) ، یکی از ضمائم ذیل را پیوست نمایید، درخواست در وضعیت "در انتظار تایید مدارک توسط دفترخانه" قرار می گیرد
رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی (فیش ارزی) (در صورت وجود)
مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه (در صورت وجود)
در این مرحله می بایست همراه با اصل مدارکی که ضمیمه درخواست نموده اید، جهت تایید مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.
دفاتر اسناد رسمی از طریق لینک https://ipm.ssaa.ir/NotaryOffice/NewLogin قادر به تایید مدارک می باشد. راهنمای نحوه اقدام در همین لینک موجود می باشد.
بعد از تایید مدارک توسط دفترخانه ، جهت حصول اطمینان، تغییر وضعیت درخواست خود را در حساب کاربری ، بخش کارتابل درخواست، بررسی نمایید

 

جهت دریافت رمز در خصوص اظهارنامه هایی که به صورت اینترنتی ثبت نشده اند، چه اقدامی می بایست انجام داد؟

به اداره مراجعه نمایید.

 

امکان مشاهده صفحه پرداخت اینترنتی نیست یا امکان ورود به صفحه دریافت کننده ابلاغ ها نمی باشد

مشکل از مرورگر رایانه شماست لطفا از مرورگر فایرفاکس نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.

 

درصورت کسر مبلغ و عدم دریافت شماره اظهارنامه یا شماره مکانیزه درخواست چه اقدامی می بایست انجام گردد؟

در صورتیکه در هنگام پرداخت هزینه اظهارنامه یا درخواست ، مبلغ از حساب شما کسر گردید و شماره اظهارنامه یا شماره مکانیزه درخواست دریافت ننمودید 1-شماره مرجع 2-تاریخ پرداخت 3-شماره سفارش 4-شماره اظهارنامه (در صورت وجود) را از طریق پشتیبانی درگاه پرداختی خود (آپ یا بانک ملی) دریافت و طی پیام به واحد "رسیدگی به پرداخت های نا موفق" ارسال نمایید.

 

وضعیت " در انتظار تایید مدارک توسط دفترخانه" در خصوص اظهارنامه به چه معناست؟

در صورتیکه در هنگام ثبت اظهارنامه ، یکی از ضمائم ذیل را پیوست نمایید، اظهارنامه در وضعیت "در انتظار مراجعه به دفترخانه" قرار می گیرد
رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی (فیش ارزی) (در صورت وجود)
مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوطه (در صورت وجود)
در این مرحله می بایست تا حداکثر 30 روز از تاریخ ثبت اظهارنامه، همراه با اصل مدارکی که ضمیمه اظهارنامه نموده اید، جهت تایید مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.در صورت عدم مراجعه و تایید مدارک توسط دفترخانه اظهارنامه شما کان لم یکن می گردد و می بایست اظهارنامه جدید ثبت کنید
دفاتر اسناد رسمی از طریق لینک https://ipm.ssaa.ir/NotaryOffice/NewLogin قادر به تایید مدارک می باشد. راهنمای نحوه اقدام در همین لینک موجود می باشد. بعد از تایید مدارک توسط دفترخانه ، جهت حصول اطمینان، تغییر وضعیت اظهارنامه خود را در حساب کاربری ، بخش "کارتابل اظهارنامه و پرونده "، بررسی نمایید

 

چه زمانی می بایست اظهارنامه تقسیمی ثبت نمود؟

اظهارنامه تقسیمی زمانی تسلیم می گردد که قبلا اظهارنامه ای با این محتوا تسلیم اداره ثبت اختراعات گردیده و بنا بر تشخیص این اداره و مرجع استعلام، در اظهارنامه اصل وحدت اختراع رعایت نگردیده و اظهارنامه تسلیمی باید به یک یا چند اظهارنامه تقسیم گردد.

بر طبق ماده 8 و9 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، اظهارنامه باید فقط به یک اختراع یا به دسته ای از اختراعات مرتبط که یک اختراع کلی را تشکیل می دهند مربوط باشد. این موضوع در حقوق مالکیت فکری به عنوان اصل وحدت اختراع شناخته می شود. با توجه به توضیح فوق چنانچه در اظهارنامه اختراع این اصل رعایت نشده باشد، متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه وی مورد موافقت قرار نگرفته باشد آن را به دو یا چند اظهارنامه تقسیم نماید. اظهارنامه تقسیمی باید دارای الزامات اظهارنامه اصلی بوده و از حدود افشا شده در اظهارنامه نخست فراتر نرفته و در تسلیم آن شماره و تاریخ اظهارنامه نخستین الزاما قید گردد همچنین در صورت درخواست حق تقدم از سوی متقاضی، ذکر محل حق تقدم نیز علاوه بر شماره و تاریخ اظهارنامه نخستین ضروری است. با توجه به توضیحات فوق متقاضی می تواند درخواست اظهارنامه تقسیمی را در زمان تشکیل پرونده مطرح نموده و تاریخ حق تقدم اظهارنامه نخستین خود را مورد درخواست قرار دهد. شایان ذکر است تصدیق و تأیید پرونده تقسیمی به عهده کارشناس پرونده بوده و چنانچه تقسیمی بودن پرونده به تأیید کارشناس نرسیده باشد، تاریخ اظهارنامه به تاریخ فایلینگ پرونده دوم تغییر نموده و هیچ حق تقدمی نیز قابل انتقال نخواهد بود.

 

بعد از ثبت اظهارنامه پاسخ را چگونه دریافت نماییم و برای چه مدت باید منتظر پاسخ از سوی اداره باشیم؟

پاسخ از طریق پیامک و ایمیل برای متقاضیان ارسال خواهد شد. ضمناً از طریق مسیر ذیل نیز میتوانید در هر لحظه پس از ثبت اظهار نامه وضعیت پرونده خود را پیگیری نمایید.
iripo.ssaa.ir ===> "
خدمات الکترونیکی" ===> "اداره ثبت طرح‌های صنعتی" ===> " پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده طرح صنعتی "
===>
وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز

درصورتی که پس از گذشت 30 روز پاسخی در خلاصه پرونده درج نگردیده بود ، از طریق سایت در قسمت" تماس با ما" و در قسمت "ارتباط با اداره ثبت طرح های صنعتی" سوال خود را مطرح و از همین سامانه پیگیری نمایید.

 

جهت دریافت گواهی نامه ثبت علامت می بایست چه اقدامی انجام داد؟

با به همراه داشتن مدارک ذیل جهت دریافت گواهی نامه ثبت علامت به بخش بایگانی اداره ثبت علائم تجاری مراجعه حضوری نمایید.
1-  تصویر آگهی تقاضای ثبت علامت ( آگهی نوبت اول)
 2- تصویر روزنامه رسمی آگهی تقاضای ثبت علامت
 3- تصویر آگهی رسمی ثبت علامت ( آگهی نوبت دوم)
  4- تصویر روزنامه آگهی رسمی ثبت علامت

در صورت مشاهده خطای " صحیح نبودن اطلاعات شناسنامه ای " در هنگام ثبت اظهارنامه چه اقدامی می بایست انجام گردد؟

در کارتابل شخصی خود ، گزینه "مشاهده اطلاعات حساب کاربری" را انتخاب نمایید سپس دکمه استعلام مجدد را کلیک نمایید و سپس دکمه ذخیره را انتخاب نمایید ، پس از پیغام موفقیت آمیز بودن ذخیره سازی ، مجددا اظهارنامه خود را ثبت نمایید

 

در صورتی که هر یک ازمشخصات شخصی مندرج در اظهار نامه (مربوط به مالک، نماینده قانونی، دریافت کننده ابلاغ، طراح و یا مخترع) از قبیل، نام، ایمیل، شماره همراه و... غلط تایپ شده باشد، چه اقدامی باید انجام بدهیم ؟

باید از طریق آدرس "iripo.ssaa.ir" ===> "خدمات الکترونیک" ===> انتخاب اداره مربوطه ===> "ثبت انواع درخواست" ، با وارد نمودن شماره اظهارنامه و رمز شخصی، نسبت به ثبت درخواست (به صورت ذیل) اقدام نمایید.
1-
انتخاب موضوع درخواست: "درخواست تغییر در مندرجات اظهارنامه و ضمائم آن"
2-
متن درخواست به شرح ذیل:
اداره ثبت ........(اختراع یا طرح های صنعتی یا علامت)..........
با سلام
با عنایت به اشتباه تایپی در .... مربوط به ....... خواهشمند است، نسبت به تغییر ............. از ............... به .............. اقدام نمایید.
به عنوان مثال: با عنایت به اشتباه تایپی در شماره همراه مربوط به دریافت کننده ابلاغ خواهشمند است، نسبت به تغییر شماره همراه از 091222222 به 09123333333 اقدام نمایید.
تذکر بسیار مهم : بدیهی است مطابق جدول هزینه‌های مندرج در قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری میبایست هزینه ای به شرح ذیل بابت هر بار اصلاح اظهار نامه و ضمائم آن پرداخت گردد.
-
اظهارنامه اختراع: هزینه هر بار اصلاح اظهار نامه و ضمائم آن معادل هزینه ثبت اظهار نامه می‏باشد.
-
اظهارنامه طرح های صنعتی: هزینه هر بار اصلاح اظهار نامه و ضمائم آن برای اشخاص حقیقی 25/000 ریال و برای اشخاص حقوقی 75/000 ریال می‏باشد.
-
اظهارنامه علامت : هزینه هر بار اصلاح اظهار نامه و ضمائم آن برای اشخاص حقیقی 50/000 ریال و برای اشخاص حقوقی 100/000 ریال می‏باشد.
تذکر : پرداخت به صورت الکترونیکی می باشد.

 

نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی به چه صورت می باشد؟

اشخاص حقوقی که ، از طریق وکیل دادگستری اقدام به ثبت اظهارنامه می نمایند فقط ، شخص حقوقی ثبت نام نمایند
در غیر این صورت علاوه بر ثبت شخص حقوقی ، دارندگان امضاء خود را به صورت جداگانه به عنوان شخص حقیقی نیز ثبت نام نمایند. در هنگام ثبت اظهارنامه ، کد شناسایی که برای شخص حقیقی (دارنده حق امضاء)دریافت نموده اند را به عنوان دریافت کننده ابلاغ ها و نماینده قانونی وارد نمایند

 

جهت پیگیری درخواستی که از طریق منوی امکانات ویژه ثبت می گردد چگونه اقدام کنیم؟

با مراجعه به حساب کاربری ، بخش کارتابل درخواست ها ، شماره درخواست را از لیست نمایش داده شده، جستجو نمایید
سپس با کلیک بر روی شماره درخواست می توانید گزینه گردش کار را جهت پیگیری درخواست مشاهده نماید
درصورت صدور ابلاغیه رفع نقص در خصوص درخواست ثبت شده ، جهت ثبت پاسخ ، گزینه لیست ابلاغیه ها را انتخاب نمایید سپس با کلیک بر روی شماره ابلاغیه مورد نظر ، گزینه ثبت پاسخ ابلاغیه را انتخاب نمایید و درخواست خود را ثبت نمایید

 

نحوه ثبت اظهارنامه برای اشخاص غیر ایرانی چگونه است؟

جهت ثبت اظهارنامه حتما می بایست از کارتابل یک شخص ایرانی اقدام نمایید ، (نماینده قانونی و دریافت کننده ابلاغ حتما می بایست ایرانی باشد) ، سپس جهت ثبت اطلاعات ، با انتخاب شخص غیر ایرانی مورد نظر، اطلاعات را تایپ نمایید نیازی به درج کد شناسایی و کد فراگیر نمی باشد

 

در صورت مشاهده پیام " شخص وارده شده به شماره ..... در سامانه ثبت نام کرده است ولی متاسفانه ضمائم مورد نیاز را ارائه نمودهاند" چه اقدامی می بایست انجام گردد؟

شخص اعلام شده می بایست وارد حساب کاربری خود شود و ضمیمه درخواستی را بارگذاری نماید (به محض ورود به حساب کاربری سامانه به صورت اتوماتیک صفحه بارگذاری را نمایش می دهد)

 

نحوه دریافت رمز حساب کاربری از طریق شماره همراه به چه صورت می باشد؟

1-  مراجعه به آدرس ipm.ssaa.ir
2-  انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور
3-  انتخاب نحوه دریافت رمز از طریق شماره همراه
4- درج شماره همراه مندرج درحساب کاربری (همان شماره همراهی‌که در زمان ثبت نام، درسامانه درج‌نموده اید)
5- انتخاب دکمه ارسال
***توجه**** در صورت عدم دریافت پیامک از طریق ایمیل ثبت نامی نیز قادر به دریافت رمز می باشید

 

منظور از مجوز (مدارک دال بر فعالیت ) چیست؟

منظور از مجوز یکی از موارد ذیل می باشد :
1- پروانه بهره برداری سازمان صنعت ،معدن و تجارت تهران یا هر استان دیگر
2-  پروانه ساخت صادره از سازمان غذا و دارو و یا دانشگاه علوم پزشکی تهران یا ایران
3-  قرارداد سفارش کالا (تولید بدون کارخانه)و با استفاده از ظرفیت خالی دیگران و استفاده از مجوزهای آنها
4-  پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه
5-  گواهی از اتحادیه مربوطه جهت کالا یا خدمات مورد نظر
6- پروانه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران یا هر استان دیگر
7- سایر مجوز ها از مراجع ذیربط حسب کالا یا خدمات مورد نظر متقاضی
نکات بسیار مهم :
*
کارت بازرگانی به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا جهت ثبت علامتی با رسم الخط غیرفارسی درخواست شده باشد و یا اینکه درخواست صادرات شده باشد، کاربرد دارد (حداکثر برای تقاضای دو علامت)
* جواز تاسیس به عنوان مجوز محسوب نمی گردد و صرفا برای درخواست ثبت یک علامت کاربرد دارد . در صورت نیاز به ثبت بیش از یک علامت باید سایر مجوز ها از قبیل پروانه بهره برداری و .... ارائه گردد.

 

منظور از وضعیت " در حال بررسی توسط مالکین" چیست؟

در صورتیکه اظهارنامه ای را در وضعیت در "در حال بررسی توسط مالکین" مشاهده می نمایید بدین معناست که یکی از مالکین اظهارنامه ، مندرجات و ضمائم اظهارنامه را تایید ننموده است . جهت اطلاع از اینکه کدام مالک ، مندرجات و ضمائم را تایید ننموده است شخص ثبت کننده اظهارنامه، با کلیک بر روی شماره اظهارنامه، در کارتابل خود می تواند از این موضوع مطلع گردد. جهت تایید ، هر یک از مالکین می بایست وارد حساب کاربری خود شود و با انتخاب اظهارنامه مربوطه و مشاهده مندرجات و ضمائم مربوط به آن ، اطلاعات را تایید نماید

 

در خصوص مشاهده پیغام " اطلاعات شناسنامه ای شما صحیح نیست" چه اقدامی می بایست انجام شود؟

لطفا فیلد های نام و نام خانوادگی و نام پدر و کدملی و شماره شناسنامه را بررسی نمایید
پیشنهاد می گردد
1- حتما از مرورگر فایرفاکس نسخه 55 به بالا استفاده نمایید
2-  لطفا از طریق رایانه اقدام به ثبت نام نمایید و از تبلت و یا گوشی استفاده ننمایید
3-  از کیبور فارسی استفاده نمایید نه عربی
4-  مشخصات را عینا، همانند کارت ملی تایپ نمایید
5-  لطفا تاریخ ها را تایپ نمایید و از لیست انتخاب ننمایید
6-  سیستم بین "آ" و "ا" تفاوت قائل است بین "اله" و "الله" و "ئی" و "یی" و از این قبیل موارد - لطفا در هنگام تایپ اطلاعات این موارد را دقت نمایید

 

عدم موفقیت در پرداخت هزینه

با سلام لطفا از مرورگر فایر فاکس استفاده نمایید تاریخچه مرورگر خود را قبل از استفاده پاک نمایید از کارت بانک ملی استفاده نمایید با تشکر

 

شماره ابلاغیه مرتبط مشخص نشده است و یا نادرست است

لطفا شماره ابلاغیه را از خلاصه پرونده یا گردش کار یادداشت نموده و در قسمت مربوطه تایپ نمایید و از copyو past نمودن خودداری نمایید

 

در خصوص مشاهده پیغام " به دلیل مشکل فنی باید افراد را حذف نموده و مجددا اضافه کنید" چه اقدامی می بایست انجام شود؟

لطفا تمامی اشخاصی را که در بخش اشخاص مرتبط اظهارنامه وارده نموده اید ، حذف نمایید و مجددا اضافه نمایید

 

برای پاسخ به اخطار رفع نقص باید به چه ترتیبی عمل نماییم ؟

متقاضی از تاریخ دریافت پیامک 30 (60 روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روز مهلت خواهد داشت تا برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه و ضمائم آن به روش ذیل اقدام نماید.

ورود به پورتال مرکز مالکیت معنوی (iripo.ssaa.ir) ? انتخاب گزینه «ورود اعضا» ? ورود به سامانه با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور ? انتخاب اظهارنامه مربوطه? انتخاب گزینه «نامه درخواست» ? انتخاب گزینه «ثبت درخواست جدید» ? انتخاب موضوع «درخواست رفع نقص» ? تکمیل مراحل ثبت درخواست تا دریافت شماره مکانیزه بدیهی است هر درخواست فقط یکبار امکان ارسال دارد و تا اعلام نظرکارشناس بر روی آن، امکان ثبت درخواست مجدد از آن نوع وجود ندارد. لذا دقت نمائید که تمام موارد اعلام شده در ابلاغیه رفع نقص را بطور کامل پاسخ دهید در صورت عدم امکان پاسخگویی در مهلت مقرر ، می بایست درخواست با موضوع "درخواست استمهال (تمدید مهلت)" ثبت نمایید.

 

آیا مهلت پاسخ به اخطار رفع نقص قابل تمدید است ؟

بله ، متقاضی در صورتیکه قادر نباشد ظرف موعد مقرر 30 (60 روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روزه مدارک خود را اصلاح یا تکمیل نماید می تواند با ذکر دلایل، درخواست استمهال (تمدید مهلت ) نماید و اداره مربوطه می تواند فقط یکبار با این تمدید مهلت موافقت نماید.
نحوه ثبت درخواست :در خصوص متقاضیانی که دارای حساب کاربری هستند
1- ابتدا در صفحه اصلی سایت گزینه ورود /ثبت نام متقاضی جدید را انتخاب نمایید و سپس نام کاربری و گذرواژه خود را وارد نمایید
2- گزینه کارتابل اظهارنامه را انتخاب نمایید
3- در لیست ، اظهارنامه خود را انتخاب نمایید
4- بر روی آن کلیک نمایید
5- در لیست نمایش داده شده گزینه نامه درخواست را انتخاب نمایید
6- ثبت درخواست جدید را انتخاب نمایید
7- موضوع درخواست را " استمهال (تمدید مهلت) انتخاب نمایید و مراحل ثبت درخواست را تکمیل نمایید
توجه : دقت شود که این درخواست باید در موعد مقرر قانونی انجام پذیرد و پس از سپری شدن مهلت 30 (60 روز جهت متقاضیان غیر ایرانی) روز پرونده کان لم یکن تلقی می گردد

 

برای ثبت اختراع به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت اختراع نیاز به مراجعه حضوری به جایی نیست. فرآیند ثبت اختراع به صورت الکترونیکی و از طریق سایت اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی www.ssaa.ir انجام می شود. ابتدا باید اظهارنامه اختراع به صورت الکترونیکی در این سایت تکمیل شود.

 

برای ثبت اظهارنامه اختراع چه مدارک و مستنداتی نیاز است؟

اظهارنامه اختراع از دو بخش تشکیل شده است.

  - مشخصات مالک و مخترع

-  ضمائم اظهارنامه (شامل 1- ادعانامه اختراع 2- شرح و توصیف اختراع 3- خلاصه توصیف اختراع 4- نقشه فنی و یا الگوریتم اختراع 5- مدارک هویتی مخترع / مخترعین 6- وکالتنامه (درصورتیکه ثبت اختراع به نمایندگی از مخترع توسط وکیل او انجام می شود)) 

 

در ارزیابی اختراعات چه مواردی مورد توجه قرار می گیرد؟

 محصول و یا فرآیند مورد ادعا باید چهار ویژگی داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان اختراع نام برد:

1-باید جدید باشد (جدید بودن نه در سطح ایران بلکه در دنیا باید جدید باشد)

2- باید دارای گام ابتکاری باشد

3- قابلیت کاربرد صنعتی داشته باشد

4-افشای دقیق و کامل 

 

چگونه متوجه شویم که محصول و یا فرآیند مورد ادعای ما جدید است یا نه؟

به مخترعین توصیه می شود قبل از ثبت اظهارنامه اختراع، نخست به جستجوی محصول یا فرآیند مورد ادعای خود در بانک های اطلاعات داخلی و خارجی بپردازند. برای انجام جستجو آشنایی با روش های جستجو ضروری است. در ادامه برخی از لینک های جستجوی اختراعات آورده شده است.

داشتن گام ابتکاری به چه معنا است؟

داشتن گام ابتکاری به این معنا است که مورد ادعا شده با توجه به مجموعه اطلاعات و دانش موجود یک شخص که در آن رشته، مهارت معمولی داشته باشد، قابل پیش‌بینی نباشد.
- اختراع باید ابتکاری باشد، به این معنا که نتیجة فعالیتی خلاقانه و از لحاظ ایده نو باشد.
- داشتن گام ابتکاری، تنها بعد از احراز جدید بودن اختراع مطرح می‌شود. 

 

داشتن قابلیت کاربرد صنعتی به چه معنا است؟

اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. مراد از صنعت، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات نیز می شود.

- اختراع باید کاربردی عملی داشته باشد نه این‌که صرفاً تئوری جدیدی را ارایه کرده باشد.
- در صورتی که موضوع اختراع تولید یک محصول باشد، باید امکان ساخت و تولید آن فراهم باشد.
- اگر موضوع اختراع مرتبط با فرآیند تولیدی است، باید امکان پیاده‌سازی آن فرآیند عملاً میسر باشد.

 

افشای اختراع به چه معنا است و چه ضرورتی دارد؟

 مخترع می بایست روش ساخت اختراع خود را به طور کامل، شفاف و بی کم و کاست افشا کند. این موضوع باید برای سازمان ثبت کننده اختراع کاملا محرز گردد. ناگفته نماند که افشای کامل اختراع هم به نوعی به نفع خود مخترع است به طوری که سازمان ثبت اختراع کشور متبوع می تواند از کل چارچوب ترسیم شده در اختراع حفاظت نماید.

 

دقت در تدوین متون اختراع چه اهمیتی دارد؟
  با توجه به اینکه گواهینامه اختراع، حقوق انحصاری یک محصول، فناوری و یا تکنولوژی را برای مدت حداکثر 20 سال بوجود می آورد. ذکر این نکته مهم است که متون ثبت اختراع و بخصوص ادعانامه تعیین کننده حدود اختراع می باشد. بنابراین  تدوین متون ثبت اختراع از نظر حقوقی دارای اهمیت فراوانی است و نگارش توصیف و به خصوص ادعانامه اختراع نیازمند اشراف کامل به قوانین و تجربه در این زمینه است.
بارها و بارها مشاهده شده است مخترعینی که با زحمت فراوان به اختراعات خوبی دست یافته اند، اما متاسفانه به دلیل سهل انگاری در زمان ثبت اختراع به جزییات تدوین و نگارش متون توجه نکرده و پس از مدتی سودجویان از آن اختراع سوء استفاده نموده و از طرفی چون متون اختراع به درستی تنظیم نشده است در دعاوی قضایی بوجود آمده مخترع کار به جایی نبرده و یا با مشکلاتی برای احقاق حق خود مواجه می شود.
لذا اکیدا به مخترعین عزیز توصیه می شود برای تنظیم متون اختراع خود از مشاور و کارشناس در این زمینه کمک بگیرند.  

 

آیا برای ثبت اختراع حتماً‌ باید خود مخترع اقدام نماید؟

خیر، امور مربوط به ثبت اظهارنامه اختراع می‌تواند از سوی وکیل مخترع انجام شود. در این صورت تقاضانامه باید به همراه اصل وکالتنامه با رونوشت یا فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه اظهارنامه شود.

 

فرآیند ثبت اختراع چه مدت زمانی طول می کشد؟

مدت زمان دقیقی را برای ثبت اختراع نمی توان در نظر گرفت. در مجموع مدت زمان ثبت اختراع به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از این عوامل می تواند سبب طولانی شدن زمان ثبت اختراع بشود. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می شود:

1- مخترع: میزان دقت مخترع در تنظیم اهظارنامه و ضمائم آن یکی از عوامل مهم در کاهش مدت زمان ارزیابی و ثبت اختراع است.

2- اداره ثبت اختراع: پس از ثبت اظهارنامه اختراع، کارشناسان اداره ثبت اختراع نسبت به بررسی اولیه اختراع اقدام می کنند. در صورتیکه اظهارنامه اختراع بدون نقص تشخیص داده شود نامه به استعلام به انضمام پرونده اختراع به مرجع استعلام ارسال می شود.

3- مشکلات سیستمی: با توجه به اینکه ارزیابی اختراعات به صورت الکترونیکی انجام می شود؛ ممکن است در فرآیند ارزیابی اختراع با مشکلات سیستمی مواجه شوید. البته این امکان بسیار کم ولی محتمل است.

4- مرجع استعلام: هر اختراع لازم است برای بررسی ماهوی توسط یکی از مراجع استعلام مورد ارزیابی قرار بگیرد. معمولا فرآیند ارزیابی اختراع توسط مراجع استعلام طولانی ترین مرحله در فرآیند ارزیابی و ثبت اختراعات است. هر مرجع استعلام معمولا افرادی را به عنوان داور در اختیار دارد که پرونده ها را متناسب با موضوع و زمینه فنی برای داوران ارسال می کند. ممکن است بین داور و مخترع نیاز به انجام پرسش و پاسخ باشد که این امکان با واسطه و در برخی مراجع استعلام بدون واسطه توسط مرجع استعلام انجام میسر می شود. البته در این زمینه شخص مخترع نیز نقش مهمی در کم شدن زمان ارزیابی اختراع دارد.  

اعتبار ورقه (سند) اختراع چند سال است؟

در ایران مدت اعتبار ورقه ثبت اختراع به تقاضای مخترع 5 یا 10 یا 15 و یا نهایتاً به 20 سال خواهد بود که باید صراحتاً در ورقه ثبت اختراع قید شود.      

                    

اگر در ثبت علامت تجاری رعایت قوانین و مقررات نشده باشد ذی نفع تحت چه شرایطی می تواند نسبت به ابطال ثبت علامت تجاری اقدام کند؟

اگر علامت تجاری ثبت شده مخالف مقررات قانون باشد یا در صورتی که علامت قبلا به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوص ندارند را به اشتباه بیاندازد، دراین فرض ذی نفع می تواند درخواست ابطال ثبت علائم تجاری را از مرجع ذیربط بخواهد.
در حقوق داخلی ایران با توجه به ماده 61 آئین نامه قانون ثبت علائم و اختراعات، هرکس بخواهد ابطال علامت تجاری را که در ایران به ثبت رسیده است تقاضا کند باید به دادگاه شهرستان تهران دادخواست بدهد. در حال حاضر دادگاه صالح شعبه 3 دادگاه حقوقی مجتمع شهید بهشتی می باشد.